poniedziałek, 31 grudnia 2012

Stare odchodzi, nowe przychodzi, a dziady pod domem.

Sylwester i Nowy Rok to jedyne dni w roku w jakie można spotkać u nas Dziady. 


Dziady to tacy kolędnicy, co to więcej nakarmią i szkody narobią niż pożytku, ale każdy czeka na nich cały rok, a do kogo nie przyjdą to tak jakby się rok nie skończył, bo czegoś zabrakło.

Oczywiście podstawą do powitania dziadów jest okowitka* i zamknięcie domu na klucz, dom zamyka się dlatego, ponieważ jak wpadną do domu to może być ciężko ich z stamtąd wyprosić. 

Tak zwane konie.


Przed dom wychodzi gospodarz, a z racji tego, że dzisiaj u nas w domu mężczyzny nie było role gospodarza pełniłam ja. 
Makijaż zrobił mi Kominiarz,  oczywiście żeby tradycji było zadość twarz  usmarował mnie sadzami, Macidula poprawiła szminką więc mam teraz jeden policzek z sadzy drugi z szminki, dostałam do tego szalik z siana i skarpety słomiane "co by ci zimno nie było" powiedział jeden z dziadów i poszedł.
Okowitke wypili, po kolędowali i poszli dalej, a dla mnie zostało do sprzątnięcia to co potraciły dziady czyli pełno siana, wstążek i różnych szmatek. 


Więcej o dziadach i tradycji dziadowskiej możecie sobie poczytać TUTAJ


*okowitka - wódka


Pozdrawiam i do siego roku!


4 komentarze:

  1. dziady pamiętam z dzieciństwa, u nas też sporo szkód robili,ale tak fajnie nie byli ubrani;-)
    Duzo szczęścia w nadchodzącym roku Ci życzę!

    OdpowiedzUsuń
  2. Ależ fantastyczna tradycja, nie znałam takiej:) Przebrania jak z Karnawału w Rio:)

    Ślę pozdrowienia Noworoczne

    isza

    OdpowiedzUsuń
  3. Aż Ci zazdroszcze, u moich dziadków też tak było, teraz inne czasy już się nie pamięta;)
    Życzenia i uściski pomorskie w Nowym Roku

    OdpowiedzUsuń
  4. Piękny zwyczaj i dobrze,że nadal pielęgnowany.Ważne ,że kolędnicy przebierają się i znają lokalne zwyczaje,a nie tylko przychodzą po pieniądze.Niezła zabawa!

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...